Saturday, 8 October 2011

Empat Tahun di Sabah..


   Salam semua,dihujung minggu ni krik nak coretkan cerita yang sedikit panjang.Cuba mengimbau empat tahun yang berlalu terlalu pantas berada dibumi Sabah.Bumi yang sangat indah dan uniknya pada orangnya yang pelbagai.Pantas masa berlalu,Teringat ketika melangkah kaki sekitar pertengahan tahun 2008.Gigihkan diri melangkah dari Kelantan dan terpaksa menaiki kapal terbang yang tidak pernah ada dalam angan untuk mencuba.Berat hati melangkah seorang diri membawa beg dan diri terbang diawan biru ke oversea(seberang laut)hahhahah...

   Tup..tup...kini krik ditahun akhir pengajian,cuba menyudahkan apa yang dimulakan.Beribu pengalaman ditimba disini,bukan sahaja ilmu pelajaran tapi budaya dan toleransi dalam kehidupan.Bagi perkongsiaan bersama,krik ingin sharing some interesting information about Sabah.It only at Sabah>>>>


  • Kebanyakkan(bukan semua) orang Sabah tak pandai bawa motor,lebih2 lagi perempuan..so tempat parking motor disini sangat lar limit.Kalau nampak perempuan bawa motor disini biasanya org semenanjung..
  • Oleh kerna kurang motor disni,kecuriaan motor pun jarang2....jadi tidak pelik di Mall2 motor (apa2 jenis) tidak menggunakan kunci tambahan..
  • Orang sini lawa2(just mention pasal gadis2)hahaha..maybe kacukan pelbagai bangsa..ehem..ehem..
  • Lauk pauk orang Sabah sedikit tawar dan tidak pedas...hmm...so kena ader budu.hahhahaha..
  • Barang2 mentah seperti sayur dan ikan sangat murah tapi bila lauk yang siaP dimasak di kedai harganya sangat mahal(kadang2 lebih mahal dari KL)..
Rasanya cukup lar setakat ni dulu..versi kedua bakal menyusul k.Setiap tempat ada pro dan kontra..so kena pandai2 sesuaikan diri...


7 comments:

Ana Jannah said...

kat sarawak pon lebih kurang...tapi best lah..hihih

Aku Budak Geografi said...

aku suka part yang ko cakap pasal moto 2..yup,,aku bersetuju sangat2..sebab kat sabah ni memang xramai yg pandai naik moto..classmate aku yg lelaki 2 pun xpndai naik moto..2yg aku heran 2..lepas tu,lau aku naik moto lak memang selalu kena cop minah rempit n selalu kena tegur ngn orang2 kat bandar kk 2 cakap 'wah perempuan naik moto'..aku pk pelik sangat ke lau perempuan naik moto...hehehe

azah87 said...

memang betol pon..dapat d kira motor kat sabah..ahahaaha...lau beli cfood masak sendiri memang berbaloi2..ahahaha..sOdap eh!

Krik Alfie said...

@Ana Jannah:Sama ker.....best ker kat sana..insyallah tahun depan bulan 4 jalan2 kat sana..

Krik Alfie said...

@aku budak geografi:kan kan kan..budak perempuan naik moto kena cop minah rempit...kelakar..hahahha...tah ler napa org sini even laki pn tak pandai naik moto..pelik2...

Krik Alfie said...

@azah87:betul2..kalo beli cfood kat sini sangat2 murah compare kalo makan kat kedai..(tapi kita malas nak masak..hahahhaaaa)

zeehan said...

makanan kat sabah tawar hebe...
balik semenanjung nak eksport budu, cencalok, belacan,semua2 la..

Post a Comment

Si Cantik dan Kacak menulis...